Rekordmange skader på rejseforsikringen
Det har været en travl tid for forsikringsbranchen i de seneste uger. Hos Tryg har man alene i marts hjulpet titusindvis af kunder i hele Norden med corona-relaterede skader. Til gengæld melder Tryg-koncernen om væsentligt færre skader på bil- og ulykkesforsikringen under corona-krisen.
Marts er en travl måned for rejseskadeafdelingerne i landets forsikringsselskaber, der i forbindelse med skisæsonen håndterer et stort antal skader. Sådan har det også været i år. Men så kom corona-virussen, og almindelig travlhed blev til rekordmange skadesanmeldelser.
Et af de selskaber, der har haft usædvanligt meget at se til i de seneste uger, er Tryg. Således har koncernen alene i marts hjulpet omkring 30.000 kunder i Danmark, Norge og Sverige med rejseskader, der er relateret til pandemien.
"Mange kunder har benyttet sig af deres afbestillingsforsikring til at få dækket udgifterne for en rejse, som de har måtte aflyse på grund af myndighedernes rejserestriktioner. Derudover har vi hjulpet kunderne med at blive evakueret fra corona-ramte rejsemål, ligesom vi har dækket deres udgifter til hjemtransport, hotel og forplejning i tilfælde af stranding på rejsemålet," forklarer Charlotte Dietzer, skadechef i Tryg, og fortæller, at Tryg indtil videre har udbetalt 255 millioner DKK til koncernens kunder i Danmark, Sverige og Norge i forbindelse med corona-relaterede rejseskader.
Til gengæld melder Tryg-koncernen om væsentligt færre skader på bil- og ulykkesforsikringen under corona-krisen. Således har Tryg registreret et fald i Danmark på henholdsvis 15 procent og 20 procent i forhold til, hvad selskabet normalt oplever i marts.
"Mange danskere har ikke været på arbejde under nedlukningen af Danmark, og de har heller ikke besøgt familie og venner i samme grad, som de plejer. Bilen har derfor stået mere stille. Og når danskerne ikke kommer så meget ud længere, så reducerer det risikoen for, at de kommer til skade - såvel i trafikken som andre steder," siger Charlotte Dietzer.
"Normalt ser vi for eksempel også en del sportsskader på ulykkesforsikringen, men da alle idrætshaller og motionscentre holder lukket, har vi oplevet mindre af den slags på det seneste, selvom der stadig er mange danskere, som dyrker motion i det fri og kommer til skade dér," fortsætter hun.
Samtidig er antallet af indbrud faldet markant under coronakrisen. I marts registrerede Tryg 15 procent færre indbrud i private boliger i Danmark i forhold til en gennemsnits marts måned.
"Det er meget usædvanligt, at vi modtager så få anmeldelser om indbrud som vi har modtaget i marts måned i år. Det skyldes uden tvivl, at danskerne har været betydeligt mere hjemme under coronakrisen, der for alvor begyndte med nedlukningen i midten af marts. Det har gjort indbrudstyvenes arbejdsbetingelser svære, og det lover godt for indbrudstallene i april, hvor landet har været lukket ned i en endnu længere periode," konkluderer Charlotte Dietzer.
For yderligere oplysninger kontakt venligst:
Susanne Lindhage, mobil: +45 41 86 28 80, mail: susanne.lindhage@tryg.dk