Tryg tager kampen op mod rotterne

15-10-2018 04:30
No image
 
 

Gennem de seneste år er antallet af rotteanmeldelser i Danmark steget markant. Og tendensen fortsætter. Det viser nye tal fra Tryg, der nu tager kampen op mod rotterne. 

 

En ny rapport fra Boligejernes Videnscenter viser, at antallet af rotteanmeldelser til landets kommuner er steget med næsten 40 procent i løbet af de seneste ti år, fra 145.000 anmeldelser i 2007 til cirka 200.000 i 2017. 

 

Og tendensen lader til at fortsætte. Det viser tal fra Danmarks største forsikringsselskab, Tryg, som netop har opgjort antallet af kloakskader på villaer, række- og fritidshuse hos sine kunder i 2018. Derfor tager selskabet nu kampen op mod det frygtede skadedyr.

 

"Når vi ser på vores tal for årets første otte måneder, så er antallet af rotterelaterede kloakskader steget med hele 30 procent i forhold til samme periode for blot tre år siden i 2015. Og intet tyder på, at det vil falde over de næste år," siger Frederik Sjørslev Søgaard, direktør for pris- og produktudvikling hos Tryg. "Rotterne udgør ikke bare en sundhedsrisiko, men skaber også massive ødelæggelser på blandt andet rør og bygninger. Derfor har vi valgt at integrere en rottespærre i vores nye husforsikring," fortsætter han. 


Husforsikring med rottespærre

 

En rottespærre har til formål at forhindre rotter i at trænge fra hovedkloakken og ind i kloakledningerne i boliger og andre bygninger. Den placeres i kloakledningen og har to klapper, der kun kan åbne én vej - mod den offentlige kloak. Vandet kan på den måde komme ud, men rotterne kan ikke komme ind.

 

"Rotterne koster os mellem 40 og 50 millioner kroner i erstatningsudgifter årligt. Det er en stor udgift, som vi naturligvis gerne vil reducere. Men det er også en risiko, som vi kalkulerer med, når vi prissætter en husforsikring. Derimod er det nok de færreste danskere, der regner med at få rottebesøg. Og de gener, som det medfører at have rotter, kan vi ikke erstatte. Derfor vil vi gerne hjælpe vores kunder med at undgå, at skaden sker. Således følger der fremover en rottespærre med i købet, når du tegner en husforsikring i Tryg og vælger pakken 'super'. Derudover giver vi rabat på forsikringen, hvis du installerer en rottespærre," fortæller Frederik Sjørslev Søgaard. 


Op til 90 procent mindre risiko for rotter

 

Trygs tilbud om rottespærre inkluderer installation af produktet, og udgifterne til initiativet forventer selskabet at få hjem igen på sigt gennem et fald i antallet af rotterelaterede skader. Vurderingen fra Tryg lyder, at risikoen for rotter vil kunne reduceres med 80-90 procent hos de kunder, der har installeret en rottespærre.  

 

"Initiativet kommer på det helt rette tidspunkt. Det er blevet efterår, hvor regn og faldende temperaturer får rotterne til at søge ind i boliger og udhuse m.m. Når den første frost kommer i løbet af oktober, begynder de for alvor at trænge sig på. Hvis rotterne kommer fra hovedkloakken, er en rottespærre den eneste måde, hvorpå vi kan stoppe dem på deres vej ind i stikledningerne på bygningerne," fortæller Pelle Jensen, driftschef i virksomheden KloakTek, der har specialiseret sig i rottebekæmpelse.


Rottesikring iværksættes for sent

 

Pelle Jensen har over tyve års erfaring med kloakarbejde og udfører rottebekæmpelse i hele Danmark. Han fortæller om områder i landet, hvor antallet af rotter er steget markant inden for de seneste år, for eksempel i Århus, Aalborg og Esbjerg, men også i mindre byer ude på landet. 

 

"For nogle år siden blev det forbudt at anvende gift til at forebygge rotter. Siden da er det blevet både sværere og væsentligt dyrere at bekæmpe rotter, og bestanden vokser. De seneste års lune vintre har desuden skabt gode yngleforhold. Samtidig er vi mange steder i landet oppe imod et nedslidt kloaknet, der gør det lettere for rotterne at gnave sig ud af kloakken og ind i de danske hjem. Og det er som regel først, når det er sket, at folk bestiller en rottespærre," siger Pelle Jensen. 


Misligholdte stikledninger og rør bærer en del af skylden

 

Hos Tryg opfordrer man til, at alle husejerne installerer en rottespærre og i øvrigt sørger for, at tilstanden på deres stikledninger og rør regelmæssigt bliver efterset. 

 

"I takt med, at de kommunale hovedkloakker bliver klimarenoveret, bliver de mere tætte, og dermed er rotterne i stigende grad nødt til at søge ind i de private stikledninger for at komme ud i det fri. Det øger risikoen for rotteskader hos den enkelte husejer," forklarer Frederik Sjørslev Søgaard fra Tryg.

 

Hos installatørernes organisation, Tekniq, vækker Trygs tilbud om rottespærre glæde. Her oplyser man, at mange boligejere gennem årene har forsømt at vedligeholde de skjulte rørinstallationer på deres ejendomme, hvilket giver rotterne optimale betingelser i jagten på tørre ynglepladser. Og derfra har de fri adgang til de private hjem - hvis der ikke er nogen rottespærre.

 

"At lade rottespærren indgå som en del af forsikringsproduktet er en rigtig god idé. For selvom det er enkelt at rottesikre, mangler mange boliger stadig at få en rottespærre. I forhold til de skader, rotterne kan forårsage, er det en lille udgift på nogle få tusinde kroner om året at holde skadedyrene på afstand. Det er et budskab, som både skal ud til boligejere, boligforeninger og installatører. For det er ikke givet, at kunderne selv husker på en effektiv rottesikring, og derfor er det afgørende, at installatørerne rådgiver deres kunder til at vælge en passende løsning og en god serviceordning," udtaler Birger T. Christiansen, der er teknisk konsulent hos TEKNIQ.


Fakta om Trygs husforsikring

Trygs husforsikring findes i tre forskellige størrelser - en basis pakke, en udvidet pakke og en super pakke. Alle kunder, som køber super-pakken, får en rottespærre med i købet, inklusiv installation. Kunder, der allerede har en husforsikring i Tryg, kan erhverve sig rottespærren ved at omtegne deres nuværende forsikringsløsning til en super pakke. Det er også muligt at købe rottespærren for 2795,- kroner, inklusiv installation hvis man er kunde i Tryg - uanset om man har en husforsikring i selskabet eller ej. 
 

 
Kontaktinformation

For yderligere oplysninger kontakt venligst:
Susanne Lindhage, mobil: +45 41 86 28 80, mail: susanne.lindhage@tryg.dk