Sidst opdateret: d. 5. april

Om coronavirus

Til dig med årsrejseforsikring hos Tryg

Udenrigsministeriet rejsevejledninger afspejler sikkerhedssituationen i de enkelte lande, og om det er sikkert at rejse i forhold til konflikt, uro, terror mv., og ikke længere COVID-19 smittesituationen.

Men du skal være opmærksom på, at der fortsat er risiko for smitte med corona i hele verden, og mange lande har fortsat helt eller delvist indrejseforbud for nogle rejsende.

Det er derfor en god ide, at læse om indrejseregler, karantæne- og testkrav for din rejsedestination, på ambassadernes COVID-19-sider.

Hvordan dækker din rejseforsikring?

Herunder kan du, som udgangspunkt, læse, hvordan Trygs nye årsrejseforsikring dækker i forskellige situationer.

Har du Trygs gamle årsrejseforsikring, og ikke fået svar på dit spørgsmål, så kontakt Tryg Rejseskade på telefon 44 20 26 77, for at høre hvordan du er stillet.

Spørgsmål omkring afbestilling af rejsen

Hvis du ønsker at afbestille en rejse, så er det altid en god ide først at kontakte rejsearrangøren for at høre om mulighederne for at afbestille den eller ombooke den til en anden destination eller til et andet tidspunkt.

Dækningen Afbestilling skal være tilvalgt, inden du bestiller en rejse, for at du er omfattet af dækningen på rejsen.

Kan jeg afbestille min rejse, hvis et land lukker helt for turister?

Årsrejseforsikringen dækker afbestilling af rejsen, når et land helt lukker for turister og der er færre end tre dage til din afrejse.

Dækker I afbestilling, hvis jeg har købt en rejse, og landet nu indfører restriktioner, fx udgangsforbud, forsamlingsforbud og selvisolation?

Ja. Årsrejseforsikringen dækker afbestilling, hvis rejsen ikke kan gennemføres, fordi et land indfører udgangsforbud, forsamlingsforbud og selvisolation.

Hvad gør jeg, hvis det land jeg skal rejse til indfører et krav om, at jeg skal være færdigvaccineret for COVID-19 for at kunne rejse ind i landet, og jeg ikke kan nå at blive færdigvaccineret?

Årsrejseforsikringen dækker afbestilling, hvis du har købt rejsen, inden kravet om COVID-19 vaccine blev indført.

På den gamle årsrejseforsikring dækker vi, hvis du af medicinske årsager ikke kan modtage vaccinen.

Jeg har købt en rejse, da det ikke blev frarådet at rejse, og nu fraråder Udenrigsministeriet, at jeg rejser. Kan jeg så afbestille rejsen?

Ja. Årsrejseforsikringen dækker afbestilling af rejsen, hvis Udenrigsministeriet fortsat fraråder rejsen, når  der er tre dage til din afrejse.

Jeg har købt en rejse for at se en teaterforestilling, en koncert eller et lignende arrangement, og nu er det aflyst. Betyder det så at jeg kan afbestille rejsen?

Ja, hvis arrangementet var hovedformålet med rejsen.

Jeg er testet positiv for corona nu, men skal først rejse om 8-12 uger. Skal jeg afbestille min rejse?

Først og fremmest skal du læse indrejsereglerne for det land, du skal rejse til. I nogle lande kan du indrejse, hvis du kan fremvise en lægeerklæring for overstået smitte.

Hvis dette ikke er en mulighed, og din PCR-test fortsat er positiv, lige op til afrejse, kan du gøre brug af din afbestillingsforsikring, også selvom du er symptomfri.

Jeg er testet positiv lige op til afrejse. Kan jeg afbestille min rejse?

Ja. Hvis du, eller en af dine rejseledsagere, er testet positive for corona, kan du afbestille.

Mit coronapas er annulleret på grund af nylig smitte, kan jeg rejse?

Hvis dit Coronapas er annulleret, er det vigtigt, at du læser indrejserestriktionerne på Udenrigsministeriets hjemmeside gældende for det land, du skal rejse til.

Nogle lande kræver ikke et gyldigt Coronapas, men en negativ PCR-test samt udfyldelse af indrejseformular.

Andre spørgsmål:

Hvilken årsrejseforsikring har jeg?

Når du skal se, om du har valgt Trygs nye årsrejseforsikring, eller om du stadigvæk har en ældre version af produktet, så kig på forsikringsbetingelserne.

På Trygs nye Årsrejseforsikring står der øverst på forsiden af betingelserne 2003, 20G3 eller lignende, mens der på Tryg’s gamle Årsrejseforsikring står 1307, 13G7 eller lignende. Tryg’s nye årsrejseforsikring er typisk solgt fra 22. april 2020 og frem.

Hvis du har valgt at få dine forsikringsdokumenter digitalt, så kan du på Min side på tryg.dk se forsikringsaftalen (policen) og forsikringsbetingelserne.

Her kan du også se, om du har tilvalgt dækningen afbestilling, og om du har valgt Rejseforsikring Basis, Udvidet eller Super, og hvad de hver især dækker.

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg, på rejsen, får et positivt coronatest-svar?

Din årsrejseforsikring dækker ekstraudgifter til hotel og forplejning, hvis du bliver testet positiv på rejsen og skal gå i isolation. Dækningen gælder også, hvis medforsikrede, fx partner eller børn, testes positive og I derfor påbydes at gå i isolation på rejsemålet.

Testen skal være anerkendt i det land, du befinder dig i. Hjemmetest godtages ikke.

Forsikringen dækker desuden, hvis du selv ikke er smittet, men blot har været i nærkontakt med en smittet, og det derfor er krævet, at du går i isolation på rejsemålet.

Hvad skal jeg gøre, hvis det land, jeg befinder mig i, lukker ned?

Undersøg om hjemrejsen kan ændres hos din rejsearrangør, så du kan rejse hjem tidligere end planlagt. Undersøg med hotellet og din rejsearrangør, hvordan du er stillet i forhold til overnatning, indtil du kan rejse hjem.

Tryg følger de danske myndigheders rejsevejledninger. Hvis Udenrigsministeriet anbefaler en ”evakuering” fra landet/området grundet nedlukningen, dækker vi dette, herunder udgifter til tidligere hjemrejse.

Dækker forsikringen udgifter til PCR-test?

Forsikringen dækker udgift til test, når den er taget i forbindelse med akut opstået sygdom. Øvrige udgifter til test, i forbindelse med en rejserestriktion, er ikke omfattet af forsikringen.