Spørgsmål om indboforsikring
Hør mere om, hvordan du er dækket og hvordan du gør brug af din forsikring. Se også, hvordan du med husforsikring gør brug af vores særlige services.
Hvordan dækker indboforsikringen?
Hvem dækker indboforsikringen?
Indboforsikringen dækker dig og de personer, som har samme folkeregisteradresse som dig. Derudover dækker indboforsikringen også personer, som har folkeregisteradresse et andet sted, hvis:
- man har en ægtefælle/samlever i plejehjemsbolig
- man har delebørn, uanset deres folkeregisteradresse
- man har børn der bor i aflastningshjem eller hos plejeforældre
- har børn under 18 år, der er flyttet hjemmefra
Hvad dækker indboforsikringen?
Indboforsikringen dækker det, der er vigtigst for dig. Den dækker dine ting og dit ansvar både i og udenfor hjemmet, også hvis der sker hærværk eller brand.
Vi dækker også dit erstatningsansvar i tilfælde af, at du skader andre eller deres ting og hjælper med udgiften til en advokat, hvis du havner i en uenighed.
Du kan vælge at udvide indboforsikringen med flere dækninger, så du er ekstra godt dækket. Det kunne fx være dækningen Uheld, som dækker skade på dine ting i tilfælde af uheld, både ude og hjemme.
Ligeledes er du dækket for genhusning, hvis du på grund af en skade, ikke kan bo i dit hus eller din lejlighed.
Du kan læse mere om de forskellige pakker på indboforsikring.
Hvis du har spørgsmål til din forsikring eller ønsker at ændre dine pakker, er vi klar til at hjælpe dig. Ring til os på 70 11 20 20.
Som kunde hos os kan du altid se din forsikring, når du logger på Min side.
Hvad er forskellen på en indbo- og en husforsikring?
Som tommelfingerregel dækker indboforsikringen alle dine ting i dit hus, hvor husforsikringen dækker selve dit hus og have. I forsikringsbranchen plejer vi at sige, at hvis du stod med dit hus i hånden og vendte bunden i vejret på det, så er alt det, der falder ud af huset dækket af din indboforsikring, og det du står tilbage med i hånden er dækket af din husforsikring.
Er mine ting også dækket, når jeg har dem med på ferie?
Dit indbo på din adresse er dækket, uanset om du er i Danmark eller udenlands. Hvis du rejser i udenlands, er dine ting dækket, hvis du har valgt dækningen ”Bagage” til din indboforsikring.
Når du rejser i udlandet, kan din rejseforsikring bl.a. også dække, hvis du bliver syg eller indlagt, hvis rejsen skulle blive forsinket eller hvis du mister din bagage bliver stjålet eller bliver beskadiget under rejse.
Mangler du en rejseforsikring? Læs mere
Har du en rejseforsikring, og er du tvivl om, hvordan du er dækket? Så kan du orientere dig om din rejseforsikring og tjekke betingelserne, ved at logge ind på Min side.
Er min cykel dækket på indboforsikringen?
Din cykel dækket for tyveri og hærværk med op til 6.000 pr. cykel. Så kan du føle dig ekstra tryg og sikker på farten. Din cykel er dækket ved tyveri, hvis den er forsvarligt låst med en lås godkendt af Dansk Varefakta Nævn, har et fastmonteret unikt stelnummer, du kender stelnummeret og tyveriet er meldt til politiet. Du kan se listen over forsikringsgodkendte cykellåse hos Dansk Varefakta Nævn.
Børnecykler med hjul under 12 tommer er dækket, selvom de ikke har stelnummer eller er låst. Dog anbefaler vi altid, at anskaffe en lås eller på anden vis sikre cykler med hjul under 12 tommer, ligesom du ville sikre en større cykel.
Vælger du Udvidet eller Super-pakken får du samtidig en cykelfordel med, hvor du kan vælge mellem én af to måder at sikre din cykel:
- en Abus foldelås, så du kan låse din cykel forsvarligt
- en fastmonteret alarmboks, så din cykel giver en høj lyd fra sig, hvis den registrerer, at cyklen bliver flyttet.
Du kan selv bestemme summen på din cykelforsikring, så forsikringen passer til dine behov – du kan dog minimum forsikre en cykel for 6.000 kr. Du kan også tilvælge en udvidet cykeldækning, så din cykel er dækket ved skader, hvis den går i stykker ved et styrt. Vi dækker også dit tøj, hvis der sker skader ved fx banekørsel eller konkurrencer.
Hvad dækker indboforsikring til unge?
Når du har en indboforsikring hos os, er du dækket på samme måde, uanset alder. Læs mere om indboforsikring.
Som ung, kan du dog vælge vores YoungLiving samlekoncept, der hvor du får ulykke, indbo og rejse i én forsikring. Med en indboforsikring gennem YoungLiving er du, og andre nævnt i forsikringsaftalen (fx en sambo eller kæreste), dækket for op til 702.313 kr. (2025) og med en selvrisiko på 1.900 kr. Forsikringen dækker dine genstande, som en indboforsikring normalt ville gøre. Læs mere om YoungLiving.
Dækker min indboforsikring indbrud?
Ja, din indboforsikring indeholder dækningen "Tyveri og hærværk", som dækker mod indbrud. Der vil dog være tilfælde, hvor forsikringen ikke dækker, fx hvis boligen har været ubeboet i mere end 12 måneder, hvis tyveriet er foretaget af nogen, som er inkluderet i forsikringen eller som på anden hvis befinder sig lovligt i boligen. Du kan læse mere om, hvordan du er dækket mod tyveri i betingelserne.
Dækker indboforsikring fritidshuse?
Din indboforsikring dækker på forsikringsstedet, der er nævnt i din forsikringsaftale. Genstande der flyttes frem og tilbage mellem forsikringsstedet og fritidshuset vil være dækket af den indboforsikring, du har på din bopælsadresse. Tager du fx en PlayStation eller en røremaskine med i sommerhus, og den får en dækningsberettiget skade, er den dækket af din indboforsikring, uanset om du har en indboforsikring i det pågældende sommerhus.
Har du en fritidshusforsikring hos os, har du mulighed for at tilvælge en indboforsikring til dit sommerhus. Læs mere om indboforsikring på din fritidshusforsikring.
Hvordan er jeg dækket, hvis jeg lejer min bolig ud?
Hvis du udlejer dit hus eller din lejlighed, har du mulighed for at tilvælge vores Udlejningsdækning. Den dækker ved tyveri, hærværk og pludselige skader på dine ting, mens din bolig er udlejet fx på Airbnb. Så er dine ejendele godt dækket, mens det bruges af andre.
Du kan tilvælge Udlejningsdækningen på Min side.
Hvor kan jeg se, hvordan jeg er dækket?
Som kunde hos os kan du altid se dine forsikringer og valgte dækninger, når du logger på ‘Min side’.
Sådan gør du:
- Log på Min side på tryg.dk
- Gå ind under ‘Forsikringsoversigt'
- Klik på navnet på den forsikring, du vil se
- Klik på pilen til højre for navnet på forsikringen, så kan du se, hvilke dækninger du har valgt. Der er et 'flueben' ud for de dækninger, du har valgt og et 'minus' ud for dem, du har fravalgt.
- klik på ’i’et’ og læs mere om, hvad dækningerne betyder.
Du er altid velkommen til at ringe, hvis du vil har spørgsmål eller vil ændre dine dækninger. Ring til os på 70 11 20 20.
Du kan også selv ændre din forsikring på Min side.
Hvad har du brug for?
Hvordan vælger jeg den rette pakke?
Der er tre forskellige pakker af vores indboforsikring, som er basis, udvidet eller super. Du har også mulighed for at sammensætte din helt egen pakkeløsning ud fra de tre pakker. Derudover kan du købe ekstra dækninger for bagage, udlejning og udvidet cykelskade, så du er forsikret præcis efter dine behov.
Når du har valgt den rette pakke for dig, anbefaler vi, at du overvejer, hvor stor en udgift du selv vil betale, hvis der sker en skade. Du har nemlig mulighed for at selv at vælge, hvilken selvrisiko du vil have på forsikringen.
Hvilke tilvalg kan jeg lave til min forsikring?
Uanset, hvilken en af vores forsikringspakker du vælger, kan du altid tilvælge Udlejningsdækning, Bagageskade eller Udvidet cykeldækning.
Vores Udlejningsdækning dækker tyveri, hærværk og pludselige skader på dine ting, mens din bolig er udlejet fx på Airbnb.
Bagageskader sikrer dine ting er dækket, hvis de bliver ødelagt eller stjålet på rejsen eller under flytransport, fx hvis din taske bliver stjålet eller din kuffert bliver ødelagt.
Med Udvidet Cykeldækning kan du vælge mellem to forskellige dækninger. Du kan vælge en reparationsdækning, hvor reparationer af ødelagte cykeldele er dækket eller en ny-delsdækning, hvor vi dækker nye dele til din cykel, uanset om en reparation er mulig eller ej.
Hvordan bruger du din forsikring?
Hvordan melder jeg en skade på indbo?
Du anmelder en skade her på tryg.dk ved at logge på Min side. Du kan anmelde skaden, når det passer dig, og du kan også se status på skaden.
Sådan er forløbet, når du anmelder en skade:
- Du logger på ’Min side’ og vælger den forsikring, du har en skade på.
- Du udfylder anmeldelsen og finder dokumentation frem, som der er behov for.
- Vi opretter din skade, og så får du en kvittering på mail.
- Vi behandler din skade.
- Du får svar på mail, når der er truffet afgørelse om din skade.
Har du behov for hjælp til at anmelde skaden online, eller har du spørgsmål til din forsikring, så ring til os - vi er altid klar til at hjælpe dig.
Hvilke typer af skader er dækket af min indboforsikring?
Afhængigt af, hvilke dækninger du vælger til indboforsikring, kan du være dækket for alt mellem brand i køkkenet og en telefon i vaskemaskinen.
- Når du vælger Basis-pakken, er du dækket, hvis du får skader som følge af fx brand, tyveri, hærværk, vand eller vejr.
- Med Udvidet-pakken får du dækningen Uheld, som dækker skader på dine ting i tilfælde af uheld, fx hvis du spilder rødvin i sofaen eller hvis du taber en vase.
- Med Super-pakken får du dækningen Udvidet elektronikdækning, som tager hånd om skade på dine elektroniske apparater, som kortslutning, pludselige skader eller funktionsfejl. Du får også Boligdækning, som bl.a. dækker rørskader på skjulte rør, skadedyrsbekæmpelse og udvidet vandskade.
Overordnet set betyder det, at vi dækker husstandens ting, både når du er på farten og når du er hjemme.
Hvornår skal jeg betale selvrisiko?
Du skal betale selvrisiko, hvis du har valgt en selvrisiko til din indboforsikring. Den skal betales ved alle skader. Det sker automatisk, ved at fratrække den fra din erstatning.
Hvad skal jeg gøre, når jeg flytter?
Hvis du flytter, skal du kontakte os, så du er sikker på, at du er dækket på din nye adresse. En ny adresse kan også betyde, at prisen på din forsikring ændrer sig. Prisen på din forsikring er nemlig bl.a. baseret på, hvor du bor.
Hvis du har overlap mellem dit gamle og nye hjem i en periode, dækker indboforsikringen dit indbo i op til 3 måneder på begge adresser. Så har du god tid til at komme på plads.
Har du brug for at ændre din adresse? Ring til os på 78 73 25 21.
Generelt som Tryg-kunde
Får jeg bonus, når jeg har en indboforsikring hos jer?
Som kunde i Tryg er du medlem af TryghedsGruppen, som er Trygs største aktionær og står bag TrygFonden. Det giver dig mulighed for at få udbetalt bonus, typisk 5-8 % af den samlede pris for dine forsikringer året før.
Hvilke fordele har jeg som kunde i Tryg?
Det handler om at være tryg – det tror vi på, både når det kommer til forsikringer og skader. Forsikringer er mere end bare skader og erstatninger, og derfor har vi fyldt vores forsikringer med en række ekstra gode ting til dig.
Du får fx:
- Adgang til Tryg Bolighotline med Husforsikring Super, så du kan få hjælp, hvis du er i tvivl om, hvordan skal gribe renoveringer eller forebyggelse an.
- Psykologisk krisehjælp som en del af rejse-, indbo-, hus- og børneforsikring, når du kommer ud for en svær oplevelse i forbindelse med en dækningsberettiget hændelse.
- Adgang til Tryg Lægehotline, ligegyldigt hvilken forsikring du har – så kan du hurtigt booke tid og blive tilset online, når du har brug for at få svar på helbredsspørgsmål og ikke har adgang til egen læge.
Fandt du ikke svaret til dit spørgsmål?
Du kan se listen over de andre emner, som vi har samlet spørgsmål og svar til.